Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4862
Title: Teaching beliefs of the professors in the Autonomous University of Aguascalientes
Creencias docentes de la enseñanza en la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA)
Keywords: beliefs
teachers
practice
educational
university
creencias
docentes
práctica
educativa
universidad
Publisher: Consorcio de Universidades Mexicanas A.C.
Description: Teacher ́s beliefs are the main factor to understand the educational practice. The teaching style is closely related to the representations that a teacher has about the teaching contents, the curriculum, the school organization and the learning process of the students. Among other things, in order to analyze the educational practice of teachers from Autonomous University of Aguascalientes (UAA), the current research was carried out, its objectives were: 1. To describe the professionalization and teachers’ training characteristics such as years of experience, time devoted to this activity, academic degree, specialty area, subjects that are taught as well as his/ her main function in the institution. 2. To know the predominant educational perspectives of teachers from UAA without separating the perspectives components (beliefs, purposes and actions). 3. To compare the different predominant perspectives with some characteristics which are typical aspects of professionalization and teachers training. The sample consisted of 73 teachers of both sexes that are part of the staff; the Teaching Perspectives Inventory was administered. Some of the findings suggest that the perspective of transmission is the predominant one, this means that for UAA teachers, a good teacher is who masters the subject contents, has clear objectives, presents a convenient feedback to his/ her students and has a strong commitment with the contents.
Las creencias docentes son uno de los factores principales para entender la práctica educativa de los profesores; la forma cómo enseña el docente se relaciona estrechamente con las representaciones que tiene sobre el contenido que enseña, el currículum, la organización escolar y los procesos de aprendizaje de los alumnos, entre otras cosas. Para poder analizar la práctica educativa de los docentes de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA), se realizó esta investigación cuyos objetivos fueron: 1. Describir las características propias de profesionalización y formación de los docentes, tales como años de experiencia, tiempo dedicado a esta actividad, grado académico, área de especialización, asignaturas impartidas y función principal dentro de la institución. 2. Conocer las perspectivas de enseñanza dominante de los profesores de la UAA, sin separar sus tres componentes: creencias, propósitos y acciones. 3. Comparar los distintos tipos de perspectivas dominantes de los profesores con algunas características propias de la profesionalización y formación docente. La muestra estuvo conformada por 73 docentes de ambos sexos que forman parte de la planta docente de la universidad; se aplicó el Inventario de Perspectivas de Enseñanza (IPE). Los resultados obtenidos indican que la perspectiva dominante de los profesores es la de transmisión, es decir, para los profesores de la UAA un buen profesor es aquel que domina el contenido de la materia, tiene objetivos claros, presenta en forma oportuna retroalimentación a sus estudiantes y tiene un fuerte compromiso con los contenidos.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/4862
Other Identifiers: https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/271
10.36793/psicumex.v8i1.271
Appears in Collections:REVISTA PSICUMEX

Show full item record

Page view(s)

190
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.