Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5744
Title: Teaching Methodology for Effective Text Production to First Semester College Students (Technological, Industrial, and Services High School No. 11 [CBTIS] in Hermosillo Sonora): Teaching Methodology for Effective Text Production to First Semester College Students (Technological, Industrial, and Services High School No. 11 [CBTIS] in Hermosillo Sonora)
Metodología de enseñanza para la producción textual efectiva en alumnos de primer semestre de Bachillerato. (Centro de Bachillerato Tecnológico Industrial y de Servicios No. 11 (CBTIS), Hermosillo, Sonora, México): Teaching Methodology for Effective Text Production to First Semester College Students (Technological, Industrial, and Services High School No. 11 [CBTIS] in Hermosillo Sonora)
Keywords: Oración
párrafo
coherencia
cohesión
Sentence
paragraphs
coherence
Publisher: Universidad de Sonora
Description: The present paper presents the results of a research-action, specifically a case study of inductive writing, focusing on the basic structures of the language, whose primary objective is based on the methodology that is implemented in the teaching of writing in first semester students of CBTIS 11, using a sample of ten randomly selected students; ranging from simple sentences, different types of paragraphs up to the text structure, using exploration and description paragraphs, types and connectives. The primary reference for the study is originated from Maria Teresa Serafini who believes that writing is related to a number of key operations: planning, text construction and reviewing. "Collecting and organizing our own ideas, writing outlines, associating each idea, developing arguments, and reviewing the text itself "(1997). It proposes three phases: prewriting, writing and post writing. The first phase consists in gathering information and handling it before its development; the second consists of the linguistic construction; the latter reviews the written production. The research was based on two texts prepared by the student: a diagnosis and a final text which yielded information other than advanced structural coherence. To obtain the desired information, the work was based on specific categories of language: coherence, cohesion and paragraph structure, in this last category specifically punctuation, syntax, connectors, lexical and graphic aspects. The results obtained from the final text regarding diagnosis are: students were able to write complex paragraphs using connectors and proper punctuation, their linguistic knowledge increased; coherence and cohesion showed improvement.
Este trabajo expone los resultados de una investigación-acción, específicamente, un estudio de caso inductivo de escritura enfocado en las estructuras básicas de la lengua, cuyo objetivo primordial se basa en la metodología que se implementa en la enseñanza de la escritura en alumnos de primer semestre del CBTis11, utilizando una muestra de diez estudiantes al azar y abarcando desde la oración simple, los diferentes tipos de párrafos hasta la estructura textual. Utilizando la exploración y descripción de párrafos, tipos y conectivos. El referente primordial de dicho estudio es María Teresa Serafini, quien considera que escribir está relacionado con una serie de operaciones fundamentales: Planeación, textualización y revisión: “Reunir y organizar las propias ideas, escribir esquemas, asociar cada idea, desarrollar los razonamientos, revisar el propio escrito” (1997). Propone tres fases: Preescritura, escritura y postescritura. La primera reúne la información y la manipula antes del desarrollo; la segunda construye lingüísticamente el texto y la última revisa la producción escrita. La investigación se basó en dos escritos propios del alumno: Un diagnóstico y un texto final los cuales arrojaron información distinta de coherencia estructural avanzada. Para obtener la información deseada se basó en categorías específicas de la lengua: Coherencia, cohesión y estructura del párrafo, dentro de ésta última, se aludió a la puntuación, sintaxis, conectores, léxico y aspectos gráficos. Los resultados obtenidos del texto final respecto al diagnóstico son los siguientes: Los alumnos lograron escribir párrafos complejos, utilizando conectores y puntuación adecuada, su acervo lingüístico aumentó, su coherencia y cohesión presentaron mejoría.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5744
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/25
10.36799/el.v1i1.25
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

112
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.