Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5752
Title: Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities: Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities
Hábitos de lectura y afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios: estudio comparativo de cinco universidades de habla hispana: Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities
Keywords: hábitos de lectura
estudiantes universitarios
afinidad tecnológica
Reading Habits
University Students
Technological Affinity
Publisher: Universidad de Sonora
Description: A study was conducted with group of students from five both national and foreign higher education institutions, three of them Mexican (Sonora University, Veracruz University and Sonora State University), one Spanish (Madrid Complutense University) and finally, one Argentinian (Jujuy National University). A total of 261 students from two different fields, humanities and economy and administration, participated in the mentioned study. The data collection was carried out between February and May on the year 2016 and the tool used was a survey called “The informational literacy for the academic improvement of university students”. Matters of access and use of the digital tools were searched in the survey. Practices, uses and customs around reading, with the purpose of establishing a possible relationship between university students’ technologic affinity and their reading habits, were considered in the research. We also looked to know which are the supports and preferred means to read and to know if aspects such as the geographical location, sex or discipline of the student influences this preference. According to the revised results, it was not possible to establish a direct and positive relationship between ICT management skills and the reading habits of university students, regardless of academic discipline, country or gender. However, it was observed that even when students do not have an optimal level of skills they tend to read more in digital media.
Se realizó un estudio con grupos de estudiantes en cinco instituciones de educación superior nacionales y extranjeras, tres mexicanas (Universidad de Sonora, Universidad Veracruzana, Universidad Estatal de Sonora) una española (Universidad Complutense de Madrid) y una más argentina (Universidad Nacional de Jujuy), donde participó un total de 261 estudiantes de dos campos disciplinares: humanidades y económico-administrativo. La recolección de datos se llevó a cabo entre los meses de febrero a mayo del 2016, siendo la encuesta “La alfabetización informacional para la mejora del desarrollo académico de los estudiantes universitarios” el instrumento utilizado. En la encuesta se indagaron cuestiones de acceso y utilización de herramientas digitales así como de prácticas, usos y costumbres alrededor de la lectura con el fin de establecer una posible relación entre la afinidad tecnológica de los universitarios y sus hábitos de lectura. Así como también para conocer cuáles son los soportes y medios preferidos para leer y saber si aspectos como la ubicación geográfica, sexo o disciplina del estudiante influye en esta preferencia. De acuerdo con los resultados revisados, no fue posible establecer una relación directa y positiva entre las habilidades en el manejo de las TIC y los hábitos lectores de los estudiantes universitarios, independientemente de la disciplina académica, el país o el género. Sin embargo, se observó que aun cuando los estudiantes no tienen un nivel óptimo de habilidades tienden a leer más en medios digitales.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5752
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/43
10.36799/el.v2i1.43
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

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