Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5757
Title: What Is the Objective in Teaching Spanish in Elementary Education? What Is the Objective in Teaching Spanish in Elementary Education?
¿Para qué enseñar español en educación primaria? What Is the Objective in Teaching Spanish in Elementary Education?
Keywords: lectura
escritura
educación primaria
Reading
writing
elementary education
Publisher: Universidad de Sonora
Description: The teaching practices start from knowledge of the discipline, didactics and the curricular; without any of these three aspects, the education process present difficulties for a satisfactory achievement of significant and key learning for the student. The clarity that the teacher has on the purpose of the curricular aims will allow the student to obtain a successful process of education and learning.   From this point on the teacher will design effective didactic interventions for the disciplinary mastering that the students will have to manage in their learning process. The Aim of this text is to show an exploration on the awareness about the purposes of teaching Spanish in elementary education, awareness that has a group of 40 teachers from different cities of the state of Sonora, Mexico.  The methodology used for this investigation is qualitative, since the analyzed information departs from open questions. The results of this research shows that teaching of Spanish has as a target the child being able to read, write and speak, besides the  social communicative skills that he/she will require when interacting in society. However, the discussion of this article remains open  on the premise that teaching a language, in this case Spanish, promotes different analysis and reflections over the characteristics and the use of the language that permit the child to interact within a society.
Las prácticas docentes parten de los conocimientos disciplinar, didáctico y curricular; sin alguno de estos tres conocimientos, el proceso de enseñanza presenta dificultades para un logro satisfactorio de aprendizajes significativos y claves para el estudiante. La claridad que tiene el docente sobre la declaración de los propósitos curriculares permite obtener un proceso de enseñanza y de aprendizaje exitoso, pues a partir de esto el docente diseña intervenciones didácticas de manera efectiva para el dominio disciplinar que los estudiantes deberán lograr en su proceso de aprendizaje. El presente texto tiene como objetivo mostrar una exploración sobre los conocimientos de los propósitos de la enseñanza del español en educación primaria que tiene un grupo de 40 profesores de diferentes ciudades del estado de Sonora. La metodología empleada de esta investigación se caracteriza por ser cualitativa, puesto que los datos analizados parten de la redacción libre sobre los propósitos de la enseñanza del español en educación primaria. Los resultados de esta exploración muestran que para el docente la enseñanza del español tiene como objetivo que el niño aprenda a leer, escribir y hablar, esto sin incluir intenciones socio-comunicativas que el niño necesita al interactuar con la sociedad. Sin embargo, la discusión de este artículo se centra en la postura sobre la enseñanza del español como un espacio que promueve distintos análisis y reflexiones sobre las características y el uso de la lengua que le permiten al niño interactuar dentro de una sociedad a través de recursos lingüísticos.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5757
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/52
10.36799/el.v2i1.52
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

94
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.