Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5767
Title: Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education: Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education
Alfabetización académica y disciplinar: intervención con estudiantes de Doctorado en Educación: Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education
Keywords: alfabetización académica
literacidad disciplinar
cursos de escritura académica
estudiantes doctorales
academic literacy
disciplinary literacy
academic writing courses
doctoral students
Publisher: Universidad de Sonora
Description: Students from a Ph.D. in Education lacked training and experience to write academic texts; in addition, their preliminary projects showed deficiencies on the characteristics of the genre. An intervention was deployed, based on the New Literacy Studies and the notion that training must be explicitly implemented to promote participation in practices of each area. The objectives of the intervention were to accompany the students, make them aware of the characteristics of academic writing and to equip them with tools. It had two stages: an extracurricular course on academic writing and the assignment of a writing tutor, to provide feedback and to assess the tasks assigned in a curricular course. In order to document the experience, the student’s opinion was registered, interviews were conducted with the instructors of the courses and the intervention, and a questionnaire was applied to three students. The doctoral students considered those activities helped them to become aware of the importance of constant and critical reading, and of writing according to their disciplinary community guidelines. Professors detected a change in attitude, the development of writing skills and self-regulation by the students. The students propose as an improvement that the intervention is more practical and that it is placed when they are already preparing the thesis. The intervention is positively valued despite starting as a remedial activity, and the need to continue with the constant practice of reading and writing to promote the development of disciplinary literacy in the students is identified.
Los estudiantes de un Doctorado en Educación carecían de formación y experiencia para redactar textos académicos; además, sus anteproyectos iniciales mostraron deficiencias según el género. Se implementó una intervención, basada en la concepción de lectura y escritura de los Nuevos Estudios de Literacidad y en la noción de formar explícitamente para propiciar la participación en prácticas propias de cada ámbito. Los objetivos de la intervención fueron acompañar a los estudiantes, hacerlos conscientes de las características de la escritura académica y dotarles de herramientas. Tuvo dos etapas: un curso extracurricular sobre escritura académica y la asignación de una tutora de escritura para retroalimentar y evaluar los trabajos asignados en una materia curricular. Para documentar la experiencia se registró la opinión de los estudiantes, se entrevistó a los facilitadores de la intervención y a los titulares de las materias, y se aplicó un cuestionario a tres estudiantes. Los doctorandos consideraron que las actividades les ayudaron a tomar conciencia de leer de manera constante y crítica, y escribir según los lineamientos de la comunidad disciplinar en que se forman. Los profesores detectaron un cambio de actitud, el desarrollo de habilidades para la escritura y la autorregulación por parte de los estudiantes; los estudiantes proponen como mejora que la intervención sea más práctica y que se sitúe cuando ya están elaborando la tesis. Se valora positivamente la intervención y se identifica la necesidad de continuar con la práctica constante de la lectura y escritura para propiciar el desarrollo de la literacidad disciplinar.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12984/5767
Other Identifiers: https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/84
10.36799/el.v4i1.84
Appears in Collections:ESTUDIOS λAMBDA. TEORÍA Y PRÁCTICA DE LA DIDÁCTICA EN LENGUA Y LITERATURA

Show full item record

Page view(s)

166
checked on Jun 22, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.